De verbonden ademhaling

Dit is een zeer krachtige en zelfhelende vorm van ademen. In dit artikel zal ik aan de hand van 5 stappen uitleggen wat de verbonden ademhaling is. Je hoort steeds meer in het nieuws en via social media, dat ademhaling zo goed voor je is. Ik kan dat alleen maar beamen aangezien ik zelf ben opgeleid tot ademcoach en heb ondervonden wat adem voor je kan doen. En gek genoeg ademen we de hele dag door, alleen zijn we ons niet bewust hoe we ademen gedurende de dag en wat het met ons doet. Het gaat via de automatische pilot. Alle wijsheid met betrekking tot ademhaling komt vanuit de Oosterse filosofie en zo langzamerhand zie je dat wij hier in het Westen steeds meer nieuwsgieriger worden naar de relatie tussen lichaam en geest. In het Westen willen we dat allemaal ook goed onderbouwen en daarom wordt er ook onderzoek naar gedaan. Zie bijvoorbeeld deze studie in Cell Reports Medicine waarin het psycholisch en fysiologisch effect van 5 minuten dagelijkse mindfulness meditatie is onderzocht en vergeleken is met drie verschillende intensieve ademhalingsoefeningen (ademwerk). Het onderzoek toonde dat In alle vier de groepen er een significante verbetering van stemming/humeur en reductie van stress en angst is. Echter 5 min ademwerk per dag gaf meer verbetering dan mindfulness meditatie. En dat is leuk dat er erkenning voor komt en toch zeg ik, ervaar het want dat is je beste onderzoek.

In 5 stappen uitgelegd

1) Wat is verbonden ademhalen?

Er zijn veel verschillende ademhalingstechnieken en de verbonden ademhaling is daar een van. Het wordt wel eens vergeleken met Rebirthing of Holotropic Breathing, maar het is niet hetzelfde. De verbonden ademhalingstechniek is wel de nieuwste vorm en de meest innovatieve ademtechniek. Het is namelijk een techniek waarmee je heel snel en makkelijk bewustzijn ontwikkeld. Tijdens een verbonden ademsessie adem je op een manier waarbij je continue blijft ademen. Er is geen pauze na de in – of uitademing. Je kan het zien als een golvende beweging, net zoals een golf op de oceaan. De golf komt op en daalt en komt weer op en daalt in een vloeiende beweging, ‘surfing on the motion of the ocean’. De focus ligt meer bij de inademing dan bij de uitademing en een belangrijk onderdeel van de verbonden ademhaling is dat je ademhaling start in je onderbuik. Er wordt gezegd dat je onderbuik je zetel is van je onderbewustzijn. We zeggen niets voor niets, ‘een onderbuik’ gevoel. Dat is iets wat je weet, het is waar maar je kan er niet concreet woorden aan geven. Na de start in je onderbuik vervolg je de inademing via je buik naar je borst gevolgd door een zuchtende uitademing. En dit doe je continue, in een circulaire beweging. Tijdens een ademsessie bij NATUURLIQ adem je ongeveer 60 minuten, waarvan 45 minuten actief gevolgd door 15 minuten intergratie tijd. Naast de ademhaling maken we tijdens de verbonden ademhaling gebruik van klank, beweging, bodymapping, drukpunten, begeleidende muziek en emotionele release.

2) Wat gebeurt er tijdens een verbonden adem sessie?

Deze vorm van ademen zorgt ervoor dat er zaken naar de oppervlakte komen die we in ons dagelijks leven ‘onbewust’ onderdrukken. Door daar aandacht aan te geven laten we fysieke, mentale en emotionele spanning los. Door deze vorm van ademhaling ontstaat er verbinding tussen lichaam en geest en in mijn ervaringen ook verbinding met jezelf. Uiteindelijk zorgt het ervoor dat onderdrukte emoties worden ge├»ntegreerd waardoor de ‘pijn’ die daarmee is geassocieerd kan worden los gelaten. Wat er precies gebeurt tijdens de sessie is voor iedereen anders en ook kan de eerste sessie kan heel anders ervaren worden dan de tweede, derde of zelf twintigste sessie. Kortom de ervaring van een sessie is sterk gerelateerd aan wat er bij jou van binnen allemaal bewust en onbewust afspeelt. Ik zeg vaak dat een verbonden ademsessie een reis naar binnen is. Door met aandacht en nieuwsgierigheid op reis te gaan, zal je ontdekken welke verborgen schatten er zijn. Schatten die op dit moment nog worden geblokkeerd door beperkende overtuigingen en emotionele blokkades. Het opruimen van deze blokkades zorgt ervoor dat je levensenergie gaat stromen en je weer energiek, krachtig en vreugdevol voelt. Na een ademsessie voel je letterlijk meer ruimte en rust in je hele lijf. Ruimte die weer kan worden opgevuld met wat jij wel wil in plaats met wat je niet wil (=weerstand).

3) Verbonden ademhaling op fysiek niveau

Dit wordt ook wel de eerste fase genoemd tijdens de verbonden ademhaling. Dat komt omdat je niet gewend bent om op deze manier te ademen. Deze ademtechniek is namelijk best intensief en is geen natuurlijke ademhaling (zo adem je niet gedurende de dag). In het begin heb jij en je lichaam even tijd nodig om te wennen aan deze manier van ademen. Je ademt ook veel meer zuurstof in dan je gewend bent en daardoor ontstaat er ook een ander zuurstof – co2 balans. Toch ademen de meeste mensen in het westen te weinig zuurstof in, waardoor hun cellen ook te weinig zuurstof krijgen en zich daardoor de hele dag moe voelen. Door deze manier van ademen kan je tijdens de sessie tintelingen in je lijf voelen, je kan het warm krijgen of juist koud, ja kan gaan trillen, het kan dat je handen, kaken of mond verkrampt voelen. En dit gaat uiteindelijk ook weer allemaal weg, zodra je merkt dat je meer in de ontspanning gaat komen. Blijven doorademen zeggen we dan, omdat we vaak geneigd zijn om bij onaangename dingen onze adem in te ademen en vast te houden (wat doe je als je schrikt?). Door juist door de weerstand heen te ademen, merk je vanzelf dat er ontspanning ontstaat. De inademing staat gelijk aan het innemen van energie en uitademen staat gelijk aan loslaten. Dus als we onze inademing vasthouden, houden we letterlijk ‘zaken’ vast. Let zelf maar eens op gedurende de dag, hoe vaak je na een inademing je adem vasthoudt.

4) Verbonden ademhaling op mentaal – en emotioneel niveau

Ik geloof dat chronische fysieke pijn in relatie staat met emotionele onderdrukking die weer in relatie staan met daarbij behorende beperkende overtuigingen. Dat komt omdat ik al vanaf jonge leeftijd last had van mijn rug en uiteindelijk op mijn 28-ste ben geopereerd aan een hernia. Vervolgens ging het beter, echter bleef ik vaste bezoekjes brengen bij mijn chiropracteur. Totdat ik in aanraking kwam met de verbonden ademhaling. Ik heb zelf ervaren hoe het loslaten van emotionele blokkades tijdens de sessies doorwerkten op fysiek en mentaal niveau. De chiropracteur zie ik niet meer en als ik last krijg van mijn rug, dan weet ik dat er iets gaande is waar ik aandacht aan mag geven. Wat we namelijk doen is dat als we onze emoties onderdrukken, we onszelf beroven van onze vitale levensenergie. We ademen wel in, maar laten niet meer los en slaan deze energie op in ons lijf. We onderdrukken het en dat kost enorm veel energie en zorgt voor spanning in ons hele lijf. En de reden dat we het zo goed kunnen onderdrukken is omdat we allerlei dingen zijn gaan geloven waarom het beter is om het vast te houden. Dat zijn onze ‘beperkende’ overtuigingen. Tijdens een verbonden ademsessie ga je voorbij deze beperkende overtuigingen en kom je in contact met de onderdrukte emoties. Met hulp van een ademcoach, adem je deze emoties ‘vrij’.

5) Meer energie, kracht en vreugde

Door voorbij de blokkades te ademen, zal je merken dat er een moment van totale ontspanning is. Een moment dat je adem een eigen ritme heeft en dat het je geen moeite kost om te ademen. Alles gaat vanzelf, je bent van een staat van weerstand in een staat van flow gekomen. Totale overgave! Je bent in verbinding met je ware kern, zonder al die ballast die je meesleurt. Je voelt dat je leeft, dat de energie door je lijf stroomt. Je voelt de blijheid in jezelf, je connectie met je innerlijke kind, je voelt je liefdevol, krachtig, vreugdevol en gelukkig. Dit is wat er bedoeld wordt met het spirituele niveau. Na een sessie heb je inzichten verkregen van je reis. Inzichten die nu in je bewustzijn zijn gekomen en waardoor je er gedurende dag beter mee kan omgaan. De verbonden ademhaling helpt je om de ‘onbewuste’ ballast die je met je mee draagt los te laten, zodat je een lichter leven kan leiden. De verbonden ademhaling zelf lost je ‘levensproblemen’ niet op. Je zal zelf actie moeten ondernemen met de inzichten die uit een sessie komen, zodat je het leven gaat leiden wat je echt wil.

Is het gevaarlijk?

Die vraag wordt wel eens gesteld. Mijn advies is om in ieder geval niet zelf te gaan experimenteren en je in het begin te laten begeleiden door een erkende ademcoach. Jouw ademcoach kan dan inschatten welke oefening hij of zij je kan meegeven om thuis te doen. Ik werk zelf altijd met een intake gesprek en op basis van de vragen en de huidige gezondheid kan ik goed inschatten of een verbonden ademsessie wenselijk is.

Wil je zelf een verbonden ademhaling ervaren?

Uiteindelijk is de beste manier om te weten wat een verbonden ademhaling is, om het zelf te ervaren. Ik faciliteer verbonden ademsessie in de omgeving van Haarlem en Amsterdam en dat doe ik het liefst buiten in de natuur. Als dat in verband met de weersomstandigheden niet kan, dan heb ik een praktijkruimte in Zandvoort waar ik mijn coaching sessie geef. De natuur is voor mij een belangrijk onderdeel van mijn coachingspraktijk. Uiteindelijk gaat het erom dat ik mensen kan begeleiden om weer in verbinding te komen met hun ware natuur, hun natuurlijk ik. Ik ben opgeleid tot ademcoach door Stephen Monne en ben naast ademcoach ook Transformatie coach en EFT Practioner. Belangrijke waarden voor mij zijn veiligheid, vrijheid en verantwoordelijkheid. Wil je zelf een keer een verbonden ademhaling sessie ervaren, ga dan naar mijn pagina voor meer informatie of boek direct een afspraak via de online agenda.

Heb je nog vragen?

Ben je nieuwsgierig of heb je nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via arthur@natuurliq.nl of kijk op mijn contactpagina voor meer informatie.

 

Ask ChatGPT
Set ChatGPT API key
Find your Secret API key in your ChatGPT User settings and paste it here to connect ChatGPT with your Tutor LMS website.
Share This