De verbonden ademhaling

Dit is een zeer krachtige en zelfhelende ademtechniek. In dit artikel zal ik in vijf stappen uitleggen wat verbonden ademhaling inhoudt. Steeds vaker hoor je in het nieuws en via sociale media dat ademhaling goed voor je is. Als opgeleide ademcoach kan ik dit alleen maar bevestigen, aangezien ik zelf heb ervaren wat ademhaling voor je kan doen. Hoewel we de hele dag door ademen, zijn we ons vaak niet bewust van hoe we ademen en wat de invloed daarvan is. Het gaat meestal op de automatische piloot.

De kracht van ademwerk

De wijsheid rondom ademhaling komt oorspronkelijk uit de Oosterse filosofie, en je ziet dat we hier in het Westen steeds nieuwsgieriger worden naar de relatie tussen lichaam en geest. In het Westen willen we deze zaken graag goed onderbouwen, en daarom wordt er onderzoek naar gedaan. Zo is er bijvoorbeeld een studie gepubliceerd in Cell Reports Medicine waarin de psychologische en fysiologische effecten van vijf minuten dagelijkse mindfulnessmeditatie werden vergeleken met drie verschillende intensieve ademhalingsoefeningen (ademwerk). Uit het onderzoek bleek dat in alle vier de groepen een significante verbetering van stemming en een vermindering van stress en angst optrad. Echter, vijf minuten ademwerk per dag gaf meer verbetering dan mindfulnessmeditatie. Het is mooi om deze erkenning te zien, maar ik zeg altijd: ervaar het zelf, want dat is je beste onderzoek.

 

Verbonden ademen in 5 stappen uitgelegd

1) Wat is verbonden ademhalen?

Er zijn veel verschillende ademhalingstechnieken, en verbonden ademhaling is daar een van. Hoewel het soms wordt vergeleken met Rebirthing of Holotropic Breathing, is het niet hetzelfde. Verbonden ademhaling is de nieuwste en meest innovatieve ademtechniek, omdat je hiermee heel snel en eenvoudig bewustzijn ontwikkelt. Tijdens een sessie van verbonden ademhaling adem je voortdurend door, zonder pauze na de in- of uitademing. Dit kan worden gezien als een golvende beweging, zoals de op- en neergaande beweging van een golf in de oceaan – ‘surfing on the motion of the ocean’.

De nadruk ligt meer op de inademing dan op de uitademing, en een belangrijk aspect van verbonden ademhaling is dat je begint met ademen vanuit je onderbuik. Er wordt gezegd dat de onderbuik de zetel is van je onderbewustzijn, vandaar de uitdrukking ‘een onderbuikgevoel’. Dit is iets wat je weet en voelt, maar niet gemakkelijk onder woorden kunt brengen. Na de start in de onderbuik, gaat de inademing verder via de buik naar de borst, gevolgd door een zuchtende uitademing. Dit proces herhaal je continu, in een circulaire beweging.

Bij NATUURLIQ duurt een ademsessie ongeveer 60 minuten, waarvan 45 minuten actief ademen en 15 minuten integratietijd. Naast de ademhaling maken we tijdens de verbonden ademhaling gebruik van klank, beweging, bodymapping, drukpunten, begeleidende muziek en emotionele ontlading

2) Wat gebeurt er tijdens een verbonden adem sessie?

Deze ademhalingstechniek brengt zaken naar de oppervlakte die we in ons dagelijks leven onbewust onderdrukken. Door hier aandacht aan te geven, kunnen we fysieke, mentale en emotionele spanningen loslaten. Dit proces creëert een verbinding tussen lichaam en geest, en volgens mijn ervaring ook een diepere verbinding met jezelf. Het resultaat is dat onderdrukte emoties worden geïntegreerd, waardoor de bijbehorende pijn kan worden losgelaten.

Iedereen ervaart een sessie anders, en ook dezelfde persoon kan verschillende ervaringen hebben bij de eerste, tweede, derde of zelfs twintigste sessie. De ervaring van een sessie hangt sterk af van wat er bij jou bewust en onbewust afspeelt. Ik zeg vaak dat een verbonden ademsessie een innerlijke reis is. Door met aandacht en nieuwsgierigheid deze reis aan te gaan, ontdek je welke verborgen schatten er in jou liggen. Deze schatten worden vaak geblokkeerd door beperkende overtuigingen en emotionele blokkades. Het opruimen van deze blokkades zorgt ervoor dat je levensenergie weer gaat stromen en je je energiek, krachtig en vreugdevol voelt.

Na een ademsessie voel je letterlijk meer ruimte en rust in je hele lichaam. Deze ruimte kan worden opgevuld met wat je echt wilt, in plaats van met wat je niet wilt (weerstand).

3) Verbonden ademhaling op fysiek niveau

Dit wordt ook wel de eerste fase van verbonden ademhaling genoemd. Deze ademtechniek is behoorlijk intensief en niet hoe we ‘normaal’ gesproken ademen gedurende de dag. In het begin hebben jij en je lichaam even tijd nodig om te wennen aan deze ademhaling. Je ademt veel meer zuurstof in dan je gewend bent, wat zorgt voor een andere zuurstof-CO2-balans.

De meeste mensen in het Westen ademen te weinig zuurstof in, waardoor hun cellen ook te weinig zuurstof krijgen en ze zich de hele dag moe voelen. Door deze ademhalingstechniek kun je tijdens de sessie tintelingen in je lichaam voelen, het warm of koud krijgen, gaan trillen, of een verkramping in je handen, kaken of mond ervaren. Dit verdwijnt uiteindelijk weer wanneer je meer ontspant. We zeggen dan: blijf doorademen. Vaak zijn we geneigd om onze adem in te houden bij onaangename ervaringen (denk aan wat je doet als je schrikt). Door juist met nieuwsgierigheid de weerstand te verwelkomen, merk je dat er ontspanning ontstaat.

De inademing staat gelijk aan het innemen van energie, en de uitademing aan loslaten. Als we onze inademing vasthouden, houden we letterlijk ‘zaken’ vast. Let maar eens op hoe vaak je gedurende de dag je adem vasthoudt na een inademing.

4) Verbonden ademhaling op mentaal – en emotioneel niveau

Ik geloof dat chronische fysieke pijn verband houdt met emotionele onderdrukking, wat op zijn beurt weer gerelateerd is aan beperkende overtuigingen. Vanaf jonge leeftijd had ik last van mijn rug en uiteindelijk werd ik op mijn 28-ste geopereerd aan een hernia. Hoewel mijn situatie verbeterde, bleef ik regelmatig naar de chiropractor gaan. Dit veranderde toen ik in aanraking kwam met verbonden ademhaling.

Ik heb persoonlijk ervaren hoe het loslaten van emotionele blokkades tijdens deze sessies effect heeft op zowel fysiek en mentaal niveau. Sindsdien heb ik de chiropractor niet meer nodig, en als ik weer rugpijn krijg, weet ik dat er iets is dat mijn aandacht nodig heeft. Emotionele onderdrukking berooft ons namelijk van vitale levensenergie. We ademen wel in, maar laten niet los, en deze vastgehouden energie slaat zich op in ons lichaam. Dit onderdrukken kost veel energie en zorgt voor spanning in ons hele lijf.

We kunnen deze emoties goed onderdrukken omdat we geloven dat het beter is om ze vast te houden. We hebben onszelf dit aangeleerd, onze onbewuste beperkende overtuigingen. Tijdens een verbonden ademsessie ga je voorbij deze beperkende overtuigingen en kom je in contact met de onderdrukte emoties. Met de hulp van een ademcoach adem je deze emoties ‘vrij’.

 

5) Meer energie, kracht en vreugde

Door voorbij de blokkades te ademen, zul je merken dat er een moment van totale ontspanning ontstaat. Op dat moment krijgt je ademhaling een eigen ritme en kost het geen moeite om te ademen. Alles gaat vanzelf; je bent van een staat van weerstand naar een staat van flow gekomen. Totale overgave! Je bent in verbinding met je ware kern, zonder de ballast die je meesleept. Je voelt de levensenergie door je lichaam stromen, ervaart vreugde, en hebt een connectie met je innerlijke kind. Je voelt je liefdevol, krachtig, vreugdevol en gelukkig. Dit is wat bedoeld wordt met het spirituele niveau.

Na een sessie heb je inzichten verkregen van je innerlijke reis. Deze inzichten komen in je bewustzijn, waardoor je er gedurende de dag beter mee kunt omgaan. Verbonden ademhaling helpt je om de onbewuste ballast die je met je meedraagt los te laten, zodat je een lichter leven kunt leiden. De ademhalingstechniek zelf lost je levensproblemen niet op; je moet zelf actie ondernemen met de inzichten die je tijdens een sessie verkrijgt om het leven te leiden dat je echt wilt.

Is het gevaarlijk?

Die vraag komt regelmatig voor. Mijn advies is om in het begin niet zelf te experimenteren, maar je te laten begeleiden door een erkende ademcoach. Een ademcoach kan inschatten welke oefeningen geschikt zijn om thuis te doen. Zelf werk ik altijd met een intakegesprek. Op basis van de vragen en de huidige gezondheid kan ik goed inschatten of een verbonden ademsessie wenselijk is.

 

Wil je zelf een verbonden ademhaling ervaren?

Uiteindelijk is de beste manier om te begrijpen wat verbonden ademhaling is, door het zelf te ervaren. Ik faciliteer verbonden ademhalingssessies in de omgeving van Haarlem en Amsterdam, bij voorkeur buiten in de natuur. Als de weersomstandigheden dit niet toelaten, heb ik een praktijkruimte in Zandvoort waar ik mijn coachingsessies geef. De natuur speelt een belangrijke rol in mijn coachingpraktijk, omdat het helpt mensen weer in verbinding te komen met hun ware natuur, hun natuurlijke zelf.

Ik ben opgeleid tot ademcoach, transformatiecoach en EFT Practitioner. Veiligheid, vrijheid en verantwoordelijkheid zijn voor mij essentiële waarden. Wil je zelf een keer een verbonden ademhalingssessie ervaren? Bezoek dan mijn pagina voor meer informatie of boek direct een afspraak via de online agenda.

 

Heb je nog vragen?

Ben je nieuwsgierig of heb je nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via arthur@natuurliq.nl of kijk op mijn contactpagina voor meer informatie.

 

Mijn naam is Arthur Minderop en ik ben opgeleid tot EFT Practioner; Transformatie coach en Ademcoach. Mijn visie is dat de relatie met jezelf, de belangrijkste is die er is. Alle andere relaties zijn daarop gebaseerd. Of het nu de relatie is met je partner, met je kinderen, met je collega’s of met je gezondheid of je inkomsten. Het fundament is de relatie met jezelf. En dat klinkt heel logisch en toch doen we vaak niet wat we willen. We komen niet voor onszelf op, we bekritiseren onszelf, we negeren onze behoeften etc. Door bewust te worden van hoe je met jezelf omgaat, kan je bewust veranderen en doen wat jij wilt in harmonie met de ‘ander’.

Wat je ook leuk zal vinden….

Opruimen

Opruimen

Het Krachtige Effect van Opruimen: Zowel Fysiek als Emotioneel In ons dagelijks leven verzamelen we allerlei dingen: kleren, boeken, herinneringen, maar ook emotionele bagage. Soms verliezen we het overzicht en raken we verstrikt in een web van spullen en gevoelens....

Lees meer
Faalangst en de 5 verlammende invloeden op je prestaties

Faalangst en de 5 verlammende invloeden op je prestaties

Faalangst Angst voor falen is een universele menselijke ervaring die een diepgaand effect kan hebben op onze prestaties, of het nu gaat om professionele of persoonlijke doelen. Deze angst kan ons verlammen, onze zelfvertrouwen ondermijnen en ons weerhouden van het...

Lees meer
Share This